Prehranom do intimnog zdravlja!

Žensko reproduktivno zdravlje izrazito je podložno vanjskim čimbenicima. Stres, prehrana, spavanje, lijekovi, neki su od čimbenika koji mogu imati značajan pozitivan ili negativan utjecaj na Vaše reproduktivno zdravlje.

 

Poznata je izreka : „Ono ste što jedete!”, stoga nije na odmet zaključiti kako prehrana može imati značajan utjecaj na ginekološko zdravlje svake žene.

 

Primjerice, ukoliko su Vam na Papa testu dijagnosticirane gljivice, preporuka svakog ginekologa je smanjiti konzumaciju slatkih namirnica, i povećati konzumaciju kiselih namirnica. Naime, iako i mi volimo slatko, osobito tijekom PMS-a, i gljivice obožavaju slatko. Iako je u nekim proizvodima šećer poprilično očit sastojak, on se može kriti u raznim, neočekivanim proizvodima poput prerađene hrane ( gotova jela, gotovi umaci, neke salame i hrenovke).

Nemojte zaboraviti da i voće sadrži šećer! Uz to, preporuča se konzumacija jogurta, ili preparata koji sadrže probiotike, odnosno tzv. „dobre” bakterije, koje pomažu u održavanju ravnoteže vaginalne mikroflore.

 

Namirnice koje mogu imati pozitivan utjecaj na Vaše ginekološko zdravlje su:

 

  • Brusnica – pomaže kod upala mokraćnog mjehura
  • Špinat – veće količine magnezija povećaju protok krvi krvnih žila maternice
  • Jogurt – bakterije koje se nalaze unutar jogurta pomažu u održavanju vaginalne mikroflore i vrijednosti pH
  • Jabuke – sadrže estradiol, koji može imati pozitivan utjecaj na suhoću rodnice
  • Batat – sadrži velike količine vitamina A, koji pomaže u jačanju mišićnog tkiva vagine
  • Kiseli kupus – pomaže u održavanju pH rodnice

 

Promjene u prehrani mogu čak i dovesti do smanjenja simptoma predmenstrualnog sindroma. Postepenim smanjenjem unosa šećera, smanjit će se klasična „potreba za slatkim”, napadaj gladi, kao i nagle promjene raspoloženja. Jednostavnom zamjenom nekih od namirnica, možete ostvariti značajan utjecaj na PMS simptome.

 

Primjerice, možete zamijeniti slijedeće proizvode:

  • Umjesto tjestenine i kruha od bijelog brašna, koristite pripravke od integralnog brašna
  • Umjesto klasične bijele riže, koristite integralnu i basmati rižu
  • Umjesto krumpira, koristite batat
  • Umjesto kupovnog voćnog soka, koristite svježe voće
  • Umjesto crvenog mesa, jedite bijelo meso; crveno meso radi velikih količina zasićenih masnih kiselina podiže razinu estrogena u krvi, što dovodi do hormonalnog disbalansa     ( krivac za nagle promjene raspoloženja, razdražljivost)
  • Umjesto margarina, koristite maslac
  • Umjesto suncokretovog ulja, koristite maslinovo ulje i riblje ulje, ili ulje lana, konoplje, bučinih sjemenki ili oraha

 

Nadalje, određeni vitamini i elementi mogu izrazito smanjiti intenzitet simptoma PMS-a:

  • vitamin B6 (kvasac, cjelovite žitarice, banane, piletina, puretina, jaja)
  • vitamin E – biljna ulja, orašasti plodovi, sjemenke, avokado, jaja, smeđa riža
  • magnezij – orašasti plodovi i sjemenke, leća, smeđa riža, krumpir, zob, zeleno lisnato povrće
  • kalij – banane, sušeno voće, soja, krumpir, grah, rajčica
  • kalcij – mlijeko i mliječni proizvodi, lisnato povrće, konzervirana plava riba
  • omega-3 – losos, sardina, tuna, bakalar, pastrva, laneno ulje, orasi, bademi, kikiriki, koštice bundeve

 

Korisni nutricionistički savjeti:

  • grickajte orašaste plodove i sjemenke
  • napravite sami svoj voćni jogurt tako da umiješate svježe voće u nezaslađeni jogurt
  • pijte vodu s iscijeđenim kiselim citrusom, poput limuna ili limete
  • jedite namirnice bogate vlaknima (jabuka, zob, grah) jer Vam pomažu u snižavanju razine šećera u krvi
  • uz ugljikohidrate uvijek jedite proteine i masti, jer će spriječiti nagli porast u razini šećera u krvi
  • Izbjegavajte transmasne i hidrogenirane masnoće, koje se mogu pronaći u prerađenoj hrani, keksima, sirnim i mliječnim namazima
  • Izbjegavajte izrazito slane namirnice, jer velike količine natrija utječu na zadržavanje vode i nadutost, konzumirajte namirnice bogate kalijem ( banane, rajčice, citrusi)

 

Iako postoje generalne upute koje možete pratiti neovisno o Vašem intimnom zdravlju, Vaš ginekolog Vam može sugerirati koju hranu biste trebali konzumirati kako biste postigli željeni cilj, odnosno smanjenje ili potpunu eliminaciju određenih simptoma ili stanja.